کد مطلب:314372 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:199

به خاک سپرده شدگان حرم حضرت ابوالفضل العباس
سید عبدالرزاق مقرم در كتاب خود (قمر بنی هاشم) به بررسی دفن شدگان حرم حضرت عباس علیه السلام پرداخته، در این باره می گوید: از جمله ی این بزرگان می توان از كسانی یاد كرد كه علامه آقا بزرگ در كتاب الذریعه الی تصانیف الشیعه، (ج 2، ص 99) نامبرده است. آن جا كه می گوید:

«حاج سید محمد بن محسن زنجانی به سال 1355 هـ. ق در زنجان درگذشت و پیكر او را بنابروصیتش، برای خاكسپاری به حرم حضرت عباس علیه السلام آوردند.

همچنین در این كتاب (ج 2، ص 323) آمده است: شیخ علی بن زین العابدین بارجینی یزدی حائری، صاحب كتاب الزام الناصب من احوال الغائب در حرم حضرت عباس علیه السلام به خاك سپرده شده است.

علامه شیخ علی اكبر یزدی بفروئی از شاگردان برجسته ی اردكانی در فراخنایی كه در مقابل حرم است، به خاك سپرده شده است.

سید كاظم بهبهانی از شاگردان آیت الله سید هاشم قزوینی در حرم ابوالفضل علیه السلام مدفون است. علامه سید عبدالله كشمیری از شاگردان اردكانی، در چهارمین



[ صفحه 280]



حجره از سمت گوشه ی جنوب شرقی صحن دفن شده است.

شیخ ملا علی یزدی مشهور به سیبویه و برادرش ملا عباس اخفش كه هر دو در تدریس جایگاهی در خور داشته اند، در حجره ای اختصاصی، در جوار باب صاحب الزمان به خاك سپرده شده اند.

شیخ كاظم الهر، دارای مراتبی از علم و ادب و شاگرد شیخ صادق فرزند علامه شیخ خلف در آخرین حجره ی شمال شرقی صحن به خاك سپرده شده است. [1] .

گفتنی است بخش قابل توجهی از دیوارهای صحن، با آیات قرآن كریم تزیین یافته، از آن جمله می توان از سوره ی دهر و سوره ی عم نام برد. همچنین سید ابراهیم نقاش بر این دیوارها رنگ هایی روشن به گونه ای بدیع در هم آمیخته است كه كمتر هنرمندی می تواند همانندی برای آن بیافریند.


[1] بغية النبلاء في تاريخ كربلا، ص 51.